“Sa oled kui väga ilus lill, ent ilma lõhnata”

Outi

Outi
Foto: Michael Baxter

Mis on “tarab” ja milline on kõhutantsu tulevik?

26.-28.oktoobril 2012 toimus Tallinnas VIII Rahvusvaheline Idamaise Tantsu Festival. Esmakordselt Festivali ajaloos toimus ürituse raames ekspertide diskussioon, mille eesmärgiks oli arutleda, kuidas Lähis-Idas kõhutantsu suhtutakse ning mis on Lääne tantsijate roll idamaise tantsu arengus. 

RaksEstonia detsembrinumbris keskendusime sellele, mida diskussioonil räägiti tantsusse suhtumise kohta. Seekord saab aga lugeda sellest, mis on ekspertide arvates “tarab” ning milline on kõhutantsu tulevik.

Ekspertide paneeli kuulusid:

  • Mohamed Abou Shebika, kes on oma karjääri jooksul nii folklooritantsija, muusik kui orkestrijuht. Nüüd aga korraldab Mohamed kõhutantsuüritusi kogu maailmas, sealhulgas regulaarset 4 korda aastas toimuvat idamaise tantsu festivali Egiptuses.
  • Zeina Abou Shebika, kes tegi 90.-tel edukat tantsijakarjääri nii Kairos kui Aleksandrias ning kes on nüüd rahvusvaheliselt tuntud õpetaja ning tantsija. Lisaks assisteerib ta oma abikaasat Mohamedit tantsuürituste korraldamisel.
  • Outi, Soomest pärit tantsija, kes on Kairos töötanud alates 2005.aastast.
  • Iris Frolov, eesti tantsija, kes on alates 2007.aastast töötanud erinevates Lähis-Ida riikides ning hetkel tantsib Egiptuses Sharm el-Sheikhis.

Tarab

Tarab on emotsionaalne seisund, mis tekib muusika, tantsija tunnete ja, publiku olemasolul, publiku emotsionaalse reaktsiooni koosmõjust. Tarabit peetakse kõrgendatud seisundiks ning seda kirjeldatakse tihti ka kui ekstaasi. Zeina ütles, et on suur erinevus, kas tantsida omaette või publikule. Tarabit on kergem saavutada iseendale tantsides, ent selleni on võimalik jõuda ka laval.

Küsimusele, mis teeb tantsija esinemise eriliseks, vastas Mohamed, et head tantsijad on kui head näitlejad – nad peavad suutma oma publiku ennast uskuma panna. Outi lisas, et oskuslik näitlemine ei piirdu ainult näoga, see peab tulema tantsija sisemusest. Mohamed näeb oma igapäevases töös palju lääne tantsijaid, kes näevad tehnikaga palju vaeva ning loovad kauneid koreograafiaid. Ent tantsija töö ei ole täielik, kui ta astub lavale vaid koreograafia esitamiseks. Mohamed ütles, et selline tantsija on kui väga ilus lill, ent ilma lõhnata.

Mohamed rõhutas, et tantsija peab mõistma nii muusikat kui ka loo emotsioone. See tähendab muuhulgas seda, et tantsija peab laulude sõnadest aru saama. Outi nõustus, et professionaalse tantsija ülesandeks on muusikast emotsioonid välja tuua. Ta soovitab tantsijatel valida tantsimiseks ainult neid laule, mille emotsioone nad mõistavad. Selleks, et seda paremini teha, saab tantsija ära kasutada enda tundeid ja mälestusi. Mohamed tõi näite kurvast armastusloost – kui seda tantsida mõeldes konkreetsele inimesele, siis saab ka publik nendest emotsioonidest paremini aru.

Kõhutants täna ja homme

Kui Outilt küsiti, milliseks peab oma rolli kõhutantsu arengus, vastas ta, et ta annab endale aru, et tants on olnud olemas juba 100 aastat enne teada ning tema osa on väike. Siiski, Egiptuses töötamine on aidanud tal mõista erinevusi selle vahel, kuidas egiptlased ja välismaalased tantsu tajuvad. Outi püüab olla kui tõlk egiptlaste ja lääne tantsijate vahel. Kui egiptuse tantsijad õpetavad tantsu pigem tunnetuslikult, siis Outi teeb seda analüütiliselt ning sellest on lääne tantsijatel lihtsam aru saada.

Tantsu üldisemalt vaadates on samuti võtmesõnadeks koostöö ja vastastikune mõju. Zeina näeb aina rohkem ja rohkem suhtlust egiptlaste ja välismaalaste, tehnika ja tunnetuse vahel. Zeina ja Mohamed usuvad, et kõhutantsul on ees helge tulevik. Näitena tõid nad selle, et kui Mohamed 1995.aastal Rootsi kolis, tegutses seal vaid ainult mõni tantsija, ning Egiptuses toimus ainult üks festival. Sellest ajast peale on aga toimunud suur areng ning tantsumaailm on väga aktiivne. Ning progress jätkub – tehnika muutub täiuslikumaks, tekivad uued stiilid ning idamaine tants levib aina rohkem ja rohkem üle maailma.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s