“Treeni 10 korda rohkem ja 10 korda kauem kui Sinu arvates vaja oleks!”

Intervjuu DaVidiga

DaVid of Scandinavia

DaVid of Scandinavia

Kuidas Sa tantsima hakkasid? Kuidas Sa leidsid tee idamaise tantsu juurde?

“Mu isa räägib, et kui mind haiglast koju toodi, siis hakkasin ma kohe muusikat kuuldes rütmis kaasa siputama. See võib küll tõsi olla, aga tantsutrennidega alustasin ma 4-aastaselt, kui mu isa mulle Punjabi rahvatantse õpetama hakkas. Mu isa kirgedeks on kunst, keeled ja kultuur. Ülikooli ajal tantsis ta bhangra võistlusrühmas, ta oli aastaid Norra India Seltsi eesistujaks ning ta osales aktiivselt Norra bhangrarühma juhtimises. Ka mina suhtusin tantsu kirglikult ning lisaks oli mul metsik kujutlusvõime, mis sai innustust india filmidest. Teismelisena proovisin ma ka teisi tantsustiile – aafrika, polüneesia, tai, ladina-ameerika tantse ning peotantsu. Ma olin kultuuriüritustel esinenud alates 8.-st eluaastast ning just sellisel üritusel tutvusin ma 18-aastaselt türgi-armeenia päritolu kõhutantsija Sultanaga. Ta ütles, et mul tuleks idamaine tants väga hästi välja. Alguses olin ma selle suhtes, kas mehed üldse idamaise tantsuga tegelevad, skeptiline. Aga kui Sultana kinnitas, et Türgis on meestantsijaid “igal pool”, otsustasin ma põnevusega proovida. Mind kutsuti tantsukontserdile, mida korraldas Norra idamaise tantsu assotsiatsioon Farah. Idamaine tants lummas mind ning  kui mulle tutvustati erinevaid tantsijaid, kohtusin oma esimese idamaise tantsu õpetaja Safa’ga. Ma hakkasin Safa tundides käima ning juba paari kuu pärast pandi mind lavale. See oli küll väga vara, aga nii mu esinejakarjäär idamaises tantsus alguse sai. Mu esinemised pälvisid palju tähelepanu ning ülikooli minnes jätkasin õppimist oma põhiõpetaja Lee Figenschow juures. Rootsi kolides sain oma õpetajaks Lena Helti. Selleks ajaks olin ma idamaises tantsus juba kõrvuni sees.”

DaVid of Scandinavia

DaVid of Scandinavia

Sul on väga mitmekülgne kultuuriline taust. Kuidas see on Sinu tantsimist mõjutanud?

“Mu vanemad on pärit Indiast, Punjabi osariigist. Mu isa sõitis rattaga Indiast Norrasse – ta oli üks viiest parimast koolilõpetajast, kellele anti stipendium, et nad läheks laia maailma ning tõestaks, et nad saavad oma haridusega igal pool hakkama.  Mu ema on hariduselt keeleõpetaja. Nende abielu oli korraldatud ning ma sündisin Norras neli aastat peale nende pulmi. 3,5-aastaselt panid vanemad mind kuueks kuuks inglise internaatkooli, mis asus Chandigarhis. Peale seda elasin ma kuni kahekümnendate eluaastate alguseni Norras. Punjabi internaatkooli ja Norra kultuuri vahel olid suured erinevused.

Mu perekond tegutseb turismivaldkonnas, seega me reisisime palju. Me igapäevaelu oli väga multikultuurne ning see on mõjutanud mind nii inimese kui tantsijana. Peale ülikooli kolisin ma kaheks aastaks Stockholmi ning seejärel Ameerika Ühendriikidesse. Mu tantsuõpetajad on samuti mitmekülgse kultuuritaustaga – Safa on ameeriklane, kes elas Norras; Lee on norralane-bulgaarlane; ning Lena on rootslanna, kes elas 12 aastat Egiptuses.  Neil on nii elu- kui tantsukogemust, mida nad oma õpetamises kasutasid. Ma olen õnnelik, et mul on olnud võimalus kohtuda selliste suurepäraste inimestega nagu  Mohamed Abou Shebika ja Aida Nour, kes pole mind ainult julgustanud vaid ka sundinud mind tantsus kaugemale minema. Kõigi nende kultuuride ja keelte keskel üles kasvades õppisin ma, oluline on osata olla konkreetne, asju erinevast perspektiivist näha, suhelda. Tantsijana leian ma, et mida rohkem vaatenurki arvesse võtta, seda parem ja täielikum on tantsukogemus.”

Mis on Sinu meelest kõige olulisem asi, mida idamaise tantsu harrastaja teadma peaks?

“Kõige tähtsam on treenimine ja harjutamine. Kui suured sõnad, kostüümid ja reklaam ära võtta, on tantsuoskus ainus asi, mis tantsijale jääb. Treeni 10 korda rohkem ja 10 korda kauem kui Sinu arvates vaja oleks. Sa ei või iial teada, millal Su unistused suuremaks muutuvad, ning hea töömoraal ja distsipliin tulevad eesmärkide saavutamisel kasuks. Oluline on valida endale õpetajad, keda Sa austad ning kes Sind võibolla isegi veidi hirmutavad. See sunnib meid endast rohkem andma. Oluline on tundma õppida tantsu päritolu – kultuuri selle tundelaadide, komplekssuse ja erinevustega – ning kui Sa suudad, siis ka keelt. Õpi muusikat tundma. Suhtle inimestega. Puhtalt tantsu perspektiivist on oluline arendada oma kehateadlikkust, kehakontrolli ja oskust visualiseerida ning luua.  Seda kõike pole lihtsalt “hea teada” vaid need on hindamatud tööriistad arendamaks ennast kui tantsija ja sealt edasi kui artist, õpetaja, koreograaf, treener jne.

Oluline on õppida hetkes olemist. Ja aktsepteerida ennast kui  loovat isiksust. Ning viimaseks, tagasihoidlikkus ja suhtlemisoskused on tantsus äärmiselt tähtsad. Mulle meeldib tantsijatest kui kommunikaatoritest mõelda – arenda oma suhtlusoskust.”

David of ScandinaviaMiks peaksid inimesed Su kursustele tulema? Mid nad Su kursustelt saavad?

“See, kuidas ma õpetan, peegeldab minu enda õppimis- ja tantsuteekonda, minu lähenemist tantsija ja loovinimesena.  Ma kasutan lääne perspektiive idamaiste kontseptsioonide ja mõtete esitamiseks.  Ma tahan, et iga tantsija kasutaks oma potentsiaali täielikult ära. Lisaks mu tantsukirele ja soovile tantsu arendada, annan ma kursusel osalejatele erinevaid mooduseid, kuidas tantsule mõelda, kuidas seda luua ja väljendada. Kursuselt saad Sa uued tööristad, et arendada oma tantsu, ja inspiratsiooni, et tantsu veel rohkem süvitsi minna.”

Mida Sa eesti tantsijatele öelda tahaksid?

“Ma olen kohtunud mõne väga hea eesti tantsijaga ning ma ei jõua ära oodata, et kogu eesti tantsukogukonda päriselus näha. Ootan meie kohtumist!”

David of Scandinavia külastab Tallinnat 18.-19.mai 2013!

Jälgi infot Facebook’is või ürituse kodulehel

Leave a Reply

