“Mõnikord ma mõtlen, kuidas oleks esimest korda kõhutantsu näha…”

Sabriye Tekbilek

Sabriye Tekbilek

Intervjuu Sabriye Tekbilekiga

Lähis-Ida muusika ja tants mängisid Su lapsepõlves olulist osa. Millal ja kuidas Sa otsustasid, et Sinu karjääriks on idamaine tants?

Ma ei usu, et mu otsus tantsijaks saada toimus mingil konkreetsel momendil. See oli lihtsalt kogu aeg olemas ja tõmbas mind enda poole! Mõnikord ma mõtlen, kuidas oleks esimest korda kõhutantsu näha või araabia muusikat kuulda, see on kogu aeg mind ümbritsenud. Ma mäletan, kuidas ma vaatasin oma ema elutoas harjutamas ja kui ma olin 6-aastane, käisin ma isegi tema trupiga tuuril. Mu isa mängis ja mängib siiani pidevalt muusikat – kui ta seda ei teeks, siis ta ei elaks! See oli suurepärane keskkond, kus üles kasvada.

Ma nägin lapsest saadik, milline on artistide elu tegelikult. Ma teadsin, et see on raske, ning ma tahtsin teha midagi muud, et tants oleks ainult harrastus. Ma õppisin üle kümne aasta balletti, veelgi kauem flamenkot, ning alles 13-aastaselt hakkasin ma idamaise tantsu tundides käima. Kolledžisse minnes alustasin ma aga õpinguid Suhaila käe all ning ma liitusin tema tantsukompaniiga. Sellest hetkest panin ma tantsimisse nii palju energiat, et see tõmbas mind otse endasse. Selleks ajaks, kui ma sain 20, käisin ma esinemas ja alustasin õpetamist. Kui ma olin 25, läksin ma esimest korda Lähis-Idasse, mõeldes, et ma teen seda ainult aastakese. Aga tants tõmbas mind jällegi endasse ja nüüdseks on sellest möödunud 8 aastat!

Sabriye Tekbilek

Sabriye Tekbilek

Sa oled üks vähestest õpetajatest, kes on volitatud Suhaila Salimpouri formaati õpetama. Räägi meile lühidalt, mida see endast kujutab ning miks see tantsijatele kasulik on.

Haha, seda lühidalt kokku võtta on keeruline. Minu meelest on see kõige täielikum treening, mis praegu olemas on. [Suhaila] formaat sisaldab tehnikat, teooriat, muusikat, ajalugu, õpetamisoskusi, esinemisoskusi, seda, kuidas improviseerida, kuidas koreograafiaid luua, kuidas oma isiklikku arengut toetada ja palju-palju muud. Nüüdseks on see materjal jaotatud viiele tasandile ning igal järgmisel tasandil on eksponentsiaalselt rohkem materjali. Ma arvan, et idamaisele tantsule on [sellest] kõige suurem kasu seetõttu, et ta seab kõrged ootused ja standardid tantsijale ja veelgi rohkem õpetajale.

[Ülevaade Suhaila formaadi tasanditest on välja toodud artikli lõpus.]

Sa oled üle 7 aasta rahvusvaheliselt esinenud, peamiselt Lähis-Idas. Mis on Lähis-Idas töötamise juures kõige raskem olnud?

Kõige keerulisem pole olnud mitte tantsimine vaid sellega seotud asjad. Reisimine on kurnav ning paljud inimesed ei kujuta ette, kui üksildane see on. Kui ma alustasin, ei olnud veel ei Skype’i ega Facebooki, ent isegi nende kommunikatsioonvahenditega oled sa päeva lõpuks üksinda. Teiseks asjaks on selle valdkonna pealiskaudsus. Ma mäletan, oma esimesel nädalal Dubais küsisin ma kelleltki, mida ta mu esinemist arvas, ning sain vastuseks, et ma kandsin valesid kingi. Ma olin oma südame ja hinge ja othralt higi laval välja käinud, aga ta suutis ainult mu kingi kommenteerida! See oli loomulikult ainult algus. Kolmandaks, esinejana pead sa alati esinduslik olema, isegi, kui Sa parajasti laval ei ole. Ning see võtab tõesti palju energiat.

Sabriye Tekbilek

Sabriye Tekbilek

Hetkel annad Sa regulaarseid trenne Stockholmis ja reisid ringi õpetades kursuseid. Mis on Sinu meelest Sinu tugevaimad küljed treenerina?

Ma arvan, et üheks mu peamiseks tugevuseks on see, et ma olen väga mitmekülgne õpetaja ja esineja. Mul on 10 aastat õpetamiskogemust kogu maailmast ning ma tunnen erinevaid idamaise tantsu stiile ja kategooriaid. Lisaks on mu enda õpingud, reisid ja esinemised mulleandnud palju kultuurilist ja ajaloolist infot. Mulle meeldib seda jagada, mida ma õppinud olen, ning ma tõesti tahan igal oma õpilasel aidata kasvada.

Sabriye on 1.-3.novembril toimuva Rahvusvahelise Idamaise Tantsu Festivali üheks aukülaliseks!

Suhaila Salimpouri formaat:

1. tasand (baas)
Kehahoiak, tasakaal, baasliikumised, algteadmised anatoomiast (millisteks liikumisteks milliseid lihaseid kasutatakse), sissejuhatus muusikasse, rütmidesse ja sagati. 

2. tasand (põhitõed)
Keerulisem tehnika, fookus käte tööl, täpsetel ja sujuvatel liikumistel ja koreograafial. Jätkub töö muusika ja sagatiga, lisanduvad lugemisülesanded ja videod tantsust ja selle ajaloost.

3.tasand (kesktase)
Isolatsioonid, töö tempo ja tugevusega. Esinemistehnika, sealhulgas näitlemise metodoloogia. Koreografeerimine. Sissejuhatus elava muusikaga tantsimisse. Jätkub töö teoreetiliste materjalide ja videotega.

4. tasand (edasijõudnud)
Tehnilised aspektid, koreograafiad. Isikliku koreograafia väljatöötamine ja esitamine. Selle tasandi lõpueksam sisaldab ka esinemist elava muusikaga.

5.tasand (õpetajakoolitus)
Hingamistehnikad, häälekool ja projitseerimine. Tehnika ja koreograafiatundide andmine kõikidele tasemetele. Koolitus lõppeb isikliku uurimisprojektiga.

Leave a Reply

